גיוס הון

גיוס הון

מימון סטארט-אפ

איך מגייסים כסף לסטארט אפ? // VC, אנג'לים או גיוס המונים? // מה ההבדל בין כסף חכם וכסף טיפש? // מה ההבדל בין seed ו-pre-seed?

הון ראשוני הוא בבחינת הדלק לסטארטאפ. הוא משמש במחקר ופיתוח, בגיוס כח אדם וספקים, בהקמת תשתיות ומשרדים, בשיווק וכיו"ב. מבלי היכולת להזרים הון לקופת המיזם, היכולת להתקדם במפת היעדים נפגעת, באופן טבעי. חברות הזנק בעיקר מוציאות כסף, ולכן נדרשות להגדרה וניהול של תקציב שיספק את הצרכים והיעדים של אותה חברה. לאחר בניית מודל עסקי, כשהתמונה ברורה באשר להיקף ההון הנדרש, נשאלת השאלה – איך מגייסים את הכסף?

ישנן מספר פלטפורמות לגיוס הון. המוכרת והבסיסית היא באמצעות גיוס ממשקיעים פרטיים (אנג'לים). בעלי הון אשר מזרימים הון לקופת החברה בתמורה למניות ברוב המקרים, תוך כוונה לעשות תשואה משמעותית במקרה של מכירה (אקזיט), מיזוג עתידי או דיבידנדים מחברה רווחית. האתגר של המיזם הוא למכור את הרעיון ולשכנע את המשקיע כי ביכולת היזמים להוציא לפועל אותו – באם תבוצע ההשקעה.

ישנם סוגים רבים של משקיעים פרטיים, כאלו בעלי מומחיות בעולם התוכן של הסטארטאפ, בעלי מומחיות בהשקעות אנג'לים באופן כללי, בעלי דריסת רגל בתחום הפעילות של המיזם וכד' – השקעתם נחשבת כסף חכם. שכן בצידו ערך אסטרטגי גדול שהוא ידע, ניסיון, פתיחת דלתות, הכוונה מקצועית והיכולת לבצע השקעות המשך לפי הצורך. מן העבר השני – משקיעים חסרי ניסיון בתחום, חסרי ניסיון בהשקעות מסוג זה, ללא ערך מוסף. השקעתם נחשבת "כסף טיפש".

משקיעים יכולים להיות גם בדמות VC (Venture Capital Fund), קרנות הון סיכון, אשר מנהלות בעבור משקיעיהם הון רב בסטנדרט גבוה, תוך דרישות מחמירות וקפדניות מהמיזמים בהם בוחרים להשקיע. קרנות נוטות להשקיע כאשר יש צורך בגיוס משמעותי מבחינת ההיקף ובשלבים מתקדמים יותר של המיזם, לאחר שהוכיח היתכנות עסקית, מייצר הכנסות או בעל נוכחות משמעותית בשוק בו פועל.

ישנן פלטפורמות גיוס נוספות, משקיעים מסוגים נוספים ושיטות גיוס חלופיות כדוגמאת גיוס המונים. הבחירה בסוג המשקיע הנכון צריכה להיות תלויה, לטעמנו, באופי המיזם, בשוק בו פועל, בהיקף הגיוס הנדרש ובעיקר תוך מחשבה על היום שאחרי – והסיבוב הבא.

קבוצת אינדי כוללת מועדון של משקיעים חכמים, מתחומים שונים, בעלי ניסיון בהשקעות והיכרות עמוקה עם התעשיות בהן פועלים. בתהליך הגיוס אנו מסייעים ליזמים לחדד את התוכניות העסקיות שלהם, לשדר בשלות מתקדמת יותר ולהגיע מוכנים לפגישות.