איפיון מוצר

איפיון מוצר

בבסיסו של כל פרויקט

איך כותבים מסמך איפיון לאפליקציה? // איך מאפיינים אתר, שירות או מוצר דיגיטלי כלשהו? // מתי מתחיל שלב העיצוב? // האם צריך ידע טכנולוגי? // ובשביל מה בכלל צריך מסמך איפיון?

משה, בן 34 מגדרה, איש נדל"ן, חשב על אפליקציה מהפכנית עבור סוכנים, משרדי נדל"ן ולקוחות – שיכולה להפוך את התחום לכמעט אוטומטי לחלוטין. בתור איש נדל"ן מנוסה, הוא מכיר את הצרכים בשטח וזיהה הזדמנות מדהימה לפתח אפליקציה שתפתור בעיות רבות ושיהיה לה ביקוש ושימושיות גבוהה. למשה אין ידע טכנולוגי, אבל התמונה בראש שלו בהירה למדי. למשה יש חבר שעובד בבית תוכנה, אז הוא מתקשר להתייעץ איתו לגבי העלויות הצפויות, ומהר מאוד מוצא את עצמו בפגישה מול סמנכ"ל המכירות שמעריך לו את היקף הפיתוח בסכומי עתק. מבחינת משה – זו העלות האובייקטיבית של הפיתוח.

טעות.

יזמים לא חייבים ידע טכנולוגי בשביל להקים סטארט-אפ ולפתח רעיון שבוער בהם. אך הם כן נדרשים לעשות שיעורי בית לפני שקופצים למים. אנו בקבוצת אינדי מסייעים ליזמים אלו בכתיבה של מסמך איפיון מוצר שישמש מעין ספר מוצר על בסיסו יתקבלו הצעות מחיר מבתי תוכנה בארץ ובחו"ל או ממתכנתים פרילנסרים. המסמך מציג את הממשקים השונים במוצר (לא מעוצבים), מתאר את הפונקציונליות הנדרשת ולמעשה כולל רשימת מכולת טכנית על בסיסה יכולים מפתחים להעריך את היקף השעות שידרש בעבור הפיתוח. ומכך לתת הצעת מחיר שאינה מגלמת אחוזי סטייה משמעותיים (מרווח בטחון לטובת בית התוכנה), הולמת ומאפשרת לבצע השוואה בין מספר מועמדים אפשריים.

בנוסף לערך החשוב של הבנת העלויות הצפויות הריאליות, תהליך כתיבת האיפיון עוזרת לזקק את המוצר, לגלח ממנו חלקים לא רלוונטיים ולא גרעיניים ולהגדיר את חלקיו השונים באופן שיקרב משמעותית את המיזם לשלב הפיתוח. על בסיס מסמך זה, יכתב מסמך טכני מקיף (Spec בעגה המקצועית) על בסיסו צוות הפיתוח יעבוד – חלוקה לפיצ'רים, סייקלים וספרינטים של פיתוח.